1. Beweeg

Elk dag zo’n 30 minuten matig intensief bewegen, stimuleert de aanmaak van botweefsel in je lichaam. Met matig intensief bedoelen we dat je je gewrichten niet mag overbelasten. Zware gewichten tillen is bijvoorbeeld geen goed idee. Denk eerder aan wandelen, joggen, tennissen, touwtjespringen of traplopen. Fietsen en zwemmen kan ook, maar zijn net iets minder geschikt om je botten te verstevigen.

2. Zet calciumrijke voeding op je menu

Je lichaam heeft calcium nodig voor de opbouw en het onderhoud van je beendergestel én voor de goede werking van je hartspier. Als je lichaam onvoldoende calcium binnenkrijgt via je voeding, zal het het noodzakelijke calcium uit je botten halen om de werking van je hartspier te garanderen. Eet daarom geregeld zuivelproducten of plantaardige alternatieven waaraan calcium werd toegevoegd zoals soja- of havermelk. Je kan ook calcium halen uit bepaalde groenten, noten of peulvruchten, maar dan zou je er enorm veel van moeten eten.

3. Stop met roken

Roken heeft sowieso alleen maar nadelen voor je gezondheid, maar de nicotine remt ook de aanmaak van nieuwe botcellen af. Door te stoppen met roken, vertraag je dus het botverlies.

4. Overdrijf niet met alcohol, cafeïne en zout

Al die voedingsstoffen zorgen ervoor dat je lichaam meer calcium verliest via je urine en dat is natuurlijk niet goed voor je botten. Uiteraard hebben zowel alcohol als cafeïne en zout nog heel wat andere negatieve effecten op ons lichaam, dus mijd je ze sowieso beter.

5. Loop geregeld buiten in de zon

Om calcium goed te kunnen opnemen uit onze darmen, heeft ons lichaam ook vitamine D nodig. Die vitamine kan ons lichaam niet zelf aanmaken. Je haalt ze bijvoorbeeld wel uit vlees, eieren, kaas en vette vis, maar slechts in zeer kleine hoeveelheden. De beste manier om voldoende vitamine D binnen te krijgen, is door geregeld buiten te komen. Loop elke dag eventjes in de buitenlucht en dan liefst nog in de zon. Ook in de winter is het belangrijk om zoveel mogelijk buiten te lopen, zelfs als de zon dan niet schijnt.

Deze vijf adviezen helpen je om sterkere botten te behouden. Met lichaamsbeweging en een gezond voedingspatroon kom je al een heel eind. Al bestaan er ook supplementen die kunnen helpen. CalxPlus is zo’n supplement in de vorm van kauwsnoepjes met natuurlijke chocolade, sinaasappel en vanillesmaak.